Loading...

Waarom meer nieuwsgierigheid zorgt voor meer succes

Nieuwsgierigheid, Isaac Newton, Steve Jobs en Albert Einstein, ze deelden allemaal deze eigenschap. Elke organisatie heeft nieuwsgierige medewerkers nodig en waarschijnlijk heb je ze al. Want iedereen bezit wel een sprankel nieuwsgierigheid. Aan jouw team, school of organisatie de taak om ruimte te bieden voor ontplooiing.

Door nieuwsgierigheid te wekken presteert jouw organisatie beter.

 

De vele voordelen van nieuwsgierigheid op de werkvloer

Nieuwsgierige mensen maken betere keuzes en verbeteren de prestaties van hun organisatie. Ook zorgen zij dat die organisatie zich makkelijker aanpast aan onzekere marktcondities en externe druk. Dat resulteert uiteindelijk in een toename van betrokkenheid en samenwerking. Toch krijgen nieuwsgierige medewerkers vaak niet de benodigde ruimte.

De voordelen van nieuwsgierigheid op de werkvloer:

  • Er worden minder slechte keuzes gemaakt
  • Innovatie en positieve veranderingen nemen toe binnen een organisatie
  • Minder groepsconflicten
  • Meer open communicatie en betere teamprestatie

Praten is niet hetzelfde als doen

Leidinggevenden roepen vaak dat zij medewerkers waarderen die vragen durven te stellen en graag op ontdekkingstocht gaan naar andere manieren van werken. Uit onderzoek van Francesca Gino in Harvard Business Review (09/18) blijkt echter dat in de praktijk leidinggevenden vaak de nieuwsgierigheid van hun collega’s in de kiem smoren uit angst dat het zal leiden tot ongewenste risico’s en een afname van effectiviteit op de werkvloer.

Afremmen

De cijfers van wetenschapper en auteur Francesca Gino liegen er niet om. Maar liefst 70% van de drieduizend ondervraagden ervaart vaak barrières om meer vragen te stellen op hun werk. Nog geen kwart van de werknemers voelt zich regelmatig nieuwsgierig in hun baan. En dat terwijl nieuwsgierigheid op de werkvloer juist enorm veel voordelen heeft voor organisaties, leiders en werknemers.

“Wij runnen dit bedrijf op basis van vragen, niet antwoorden.” – Eric Schmidt, Google ’s CEO van 2001 t/m 2011

Nieuwsgierigheid stimuleren

Schoolleiders zouden nieuwsgierigheid in zichzelf en hun collega’s moeten aanmoedigen. Maak kleine veranderingen in het ontwerp van jullie school of organisatie en de manier waarop mensen worden ‘aangestuurd’. (H)erken nieuwsgierigheid als belangrijke teamrol. Zo til je jouw team, school of organisatie naar een hoger niveau. Onze uitdagende trainingen voor docenten en leidinggevenden helpen daarbij. Bijvoorbeeld door de Belbin teamrollen van mensen zichtbaar te maken die ‘van nature’ nieuwsgierig zijn. 

 

Samen stimuleren we binnen jouw school of organisatie meer nieuwsgierigheid

Maak een afspraak

Delen